Jak dbać o nadgarstki?
Ortopedia

Jak dbać o nadgarstki?

Siedząca praca przy komputerze dotyczy zdecydowanie większości z nas. Z jednej strony mogłoby się wydawać, że jest spokojna i bezpieczna, jednak długotrwałe siedzenie przez wiele lat może przyczyniać się do powstawania wielu rodzajów zwyrodnień. Dotyczy to przede wszystkim naszego kręgosłupa, ale też nadgarstków. By temu zapobiegać, trzeba pamiętać, by zapewnić swoim mięśniom, stawom i więzadłom odpowiednio dobraną dawkę codziennego ruchu, która skompensuje 8-godzinne siedzenie. W dzisiejszym artykule przedstawiamy skuteczne sposoby, by zadbać o swój nadgarstek i zapobiec rozwojowi cieśni.

 

Objawy i przyczyny zespołu cieśni nadgarstka


Zespół cieśni nadgarstka w dzisiejszych czasach jest coraz częściej diagnozowany. Jak się objawia? Tego rodzaju zwyrodnienia przychodzą niezauważone. Najpierw może pojawić się mrowienie w palcach, które z czasem przechodzi w ból. Dolegliwości bólowe mogą również budzić nas w nocy, zauważalna jest także utrata zręczności dłoni oraz jej siły.
Zespól cieśni nadgarstka najczęściej pojawia się u osób pracujących przy komputerze oraz u pracowników, którzy pracują fizycznie w sposób, gdzie dochodzi do jednostajnego przeciążenia dłoni. Nieustanne pisanie na klawiaturze lub posługiwanie się myszką w nieumiejętny sposób powoduje przewlekłe napięcie ścięgien nadgarstka, co w konsekwencji może rozpocząć zmiany zwyrodnieniowe.

Lepiej zapobiegać, niż leczyć


By ustrzec się przed problemami z nadgarstkiem w przyszłości i koniecznością noszenia ortezy na nadgarstek, warto już teraz wdrożyć odpowiednią profilaktykę.
Przede wszystkim należy prawidłowo dostosować do siebie miejsce pracy. Konieczne jest wyposażenie się w ergonomiczną klawiaturę, która jest skonstruowana tak, by zapobiegać odchylaniu się nadgarstków. Dobrym pomysłem będzie stosowanie odpowiednich podkładek zarówno przy pisaniu na klawiaturze, jak i podczas obsługiwania myszki.
Pamiętajmy, by nadgarstki nigdy nie wisiały nad klawiaturą, ani by ta nie stała zaraz przy krawędzi biurka, co spowoduje, że ręce będą wisieć w powietrzu. Najlepiej, gdy klawiatura stoi w głębi biurka, a całe przedramiona znajdują się na blacie.
Dobrze jest również robić sobie przerwy regularnie co godzinę i w tym czasie wykonywać kilka ćwiczeń np. krążenia nadgarstków, rozciąganie ich, strzepywanie palców, otwieranie i zaciskanie pięści, rozciąganie i złączanie palców.
Bardzo istotne jest także zadbanie ogólną, dobrą kondycję ciała poprzez regularną aktywność fizyczną, odpowiednie odżywianie i zapobieganie stresom.

Leczenie cieśni nadgarstka


Leczenie zespołu cieśni nadgarstka zależy od stopnia zaawansowania objawów. Przy niewielkich wystarczy wizyta u fizjoterapeuty i dobór odpowiednich ćwiczeń fizycznych. Jeśli jednak dolegliwości są zaawansowane, często trzeba zastosować specjalny stabilizator nadgarstka, a nawet poddać się operacji. Jeśli zatem czujecie, że Wasz nadgarstek daje się Wam we znaki, nie zwlekajcie i jak najszybciej udajcie się do fizjoterapeuty, który pomoże Wam uporać się z dolegliwościami. 

 

 

 

Najnowsze artykuły

NASZE MARKI