Ból kolan po treningu
Ortopedia

Ból kolan po treningu

Bardzo często wielu z nas ignoruje pojawiające się niekiedy bóle stawów czy kości. Podobnie jest w przypadku osób aktywnych, uprawiających sport- występujący ból kolan oraz trzeszczenie są lekceważone. Problemy z kolanami pojawiają się dość często u biegaczy. Ból najczęściej występuje w okolicach rzepki. Marginalizując przypadłości popełniamy błąd, gdyż bóle kolan mogą być przejawem poważniejszych problemów, które mogą doprowadzić do trwałego uszkodzenia stawu. Czym może być spowodowany ból kolan po bieganiu?

 

Przyczyną bólu kolana może być nierównomierne obciążenie rzepki, które wynika z braku równowagi mięśniowej i przykurczy więzadłowych. Kolejny powód to długie i częste siedzenie ze zgiętymi kolanami. Przyczynia się to do powstawania tzw. kolana kinomana. W tej sytuacji chrząstka w pozycji siedzącej jest stale uciskana w jednym miejscu, w wyniku czego powstaje coś w rodzaju odcisku. Natomiast wysokie obcasy powodują, że kolana nie są doprostowywane- zaburza to dopływ substancji odżywczych oraz smarujących staw kolanowy.

 

Oczywiście sama budowa kolan może mieć tutaj bezpośredni wpływ. W przypadku bocznego ustawienia przyczepu więzadła rzepki na kości piszczelowej rzepka nie może prawidłowo się przemieszczać, tylko odchyla się na boki.

 

Ból kolan może być też spowodowany błędami treningowymi: gdy biegacz stosuje zbyt intensywny trening, biega po niewłaściwym podłożu (np. asfalcie) i ma nieodpowiednie obuwie.

 

Jeżeli ból po bieganiu pojawia się często, nie wolno lekceważyć problemu i skonsultować dolegliwości z lekarzem. Niekiedy konieczne mogą być badania lub rehabilitacja. Zbyt długie odkładanie i bagatelizowanie problemu może doprowadzić do rozwoju urazu, a wtedy jedynym wyjściem może być już tylko operacja.

 

Doraźnym sposobem na walkę z dolegliwością są okłady z lodu na kolano oraz kilkudniowa przerwa w treningu. Warto też kupić ortezę, która podtrzyma rzepkę lub stabilizator kolana. Należy też pamiętać, aby od samego początku nie przeciążać stawów i dostosować treningi do naszych możliwości. Podstawą jest tutaj dobrze przygotowana i przeprowadzona rozgrzewka.

Najnowsze artykuły

NASZE MARKI